waarom smelt een iglo niet als je erin gaat zitten?

in een iglo kan de temperatuur oplopen tot 15 graden zonder dat ie smelt,
hoe kan dit?
is dat waar de rendierhuiden aan de binnekant van een iglo voor dienen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.6K

Het beste antwoord

Binnenin de Iglo komt een laagje ijs. Zodra de Iglo warmer wordt van binnen slaat die lucht als damp neer op het ijs waardoor dit bevriest. Pas als er meer warmte is dan kou van de sneeuw achter het ijslaagje smelt de Iglo als geheel af. De huiden dienen denk ik als isolatie. Ze houden de kou van buiten maar ook de warmte van binnen tegen.
En bij het bevriezen van de damp binnen de Iglo komt warmte vrij die ten goede komt aan de temperatuur van de Iglo. Daarbij komt dat smelten warmte kost. Er is dus een soort evenwicht.

Toegevoegd na 38 minuten:
In de tweede regel moet natuurlijk sneeuw staan waar nu ijs staat. Daardoor komt er een laagje ijs op de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje! erg duidelijk!

Andere antwoorden (2)

De grote hoeveelheid warmte die het nodig heeft, die kun jij niet leveren...

Ja dat kan goed, die isoleren goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij smelt niet, omdat het nooit 15 graden mag worden in een iglo. Het mag natuurlijk wel, maar dan krijg je ijswater in je nek en dan word je onderkoeld.
Als je met meer dan twee personen in een kleine iglo zit, kom je al boven de kritische temperatuur.
AWM