Kan ik een gba inschrijving krijgen op een recreatie adres?

Hallo,

Ik ben een nederlander die in het buitenland woont maar deze herfst/winter wil ik voor een half jaar naar nederland gaan om daar een tijdje in een rustige omgeving te wonen in een recreatie woning.

Kan ik me inschrijven in de GBA (tijdelijk) zodat ik bijvoorbeeld mijn paspoort kan vernieuwen, nieuw rijbewijs kan aanvragen en dat soort dingen. ook als ik een auto koop of huur voor een paar maanden dan moet ik neem ik aan dit melden aan de belastingdienst. verder is het dan ook wel handig om GBA inschrijving te hebben zodat ik een postbus kan openen voor eventueel brieven te ontvangen.

verder wil ik misschien wat bij verdienen met les geven in tai ji en qi gong
en dan neem ik aan dat de belasting dienst dit ook graag weet.

Ik kan het hoofdverblijf in het buitenland opgeven als hoofdverblijf.
Weet iemand waar ik op moet letten allemaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het aanvragen van een nieuw paspoort hoef je niet in NL ingeschreven te staan. Zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/waar-vraag-ik-een-nederlands-paspoort-aan-als-ik-in-het-buitenland-woon.html Voor aanvraag van een postbus hoef je niet in NL ingeschreven te staan. Er zijn verschillende aanbieders. Voor aanvraag van een rijbewijs kun je gewoon terecht in Spanje als je daar staat ingeschreven. Bij de Dirección General de Transportes: http://www.dgt.es/portal/es/oficina_virtual/conductores/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inschrijven in de GBA op een recreatieadres is normaliter juist niet mogelijk. Vraag de gemeente daarover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het woord normaliter is hier waarschijnlijk overbodig maar aangezien de scharrelbaarheid van diverse zaken soms nog groter is dan ik soms denk durf ik hier niet zo stellig in te zijn.

Het beste antwoord

Artikel 65 van het GBA: Wie naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd (vier maanden dus) in Nederland verblijf zal houden, is verplicht binnen vijf dagen in persoon aangifte van verblijf en adres te doen bij het bestuur van de gemeente, waar hij zijn woonadres heeft.

Als u geen woonadres hebt, bent u verplicht een briefadres te kiezen, anders is inschrijving onmogelijk.

Na aangifte bent u ingeschrevene in de betreffende gemeente en ingezetene in Nederland. Deze situatie zal voor de meeste overwinteraars van geboorte af aan (uw vader of moeder heeft ooit aangifte gedaan van uw geboorte) van toepassing zijn.

Artikel 68: De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar tenminste twee derde van die tijd (acht maanden dus) buiten Nederland zal verblijven is verplicht binnen vijf dagen vóór zijn vertrek schriftelijk aangifte te doen bij zijn gemeente van inschrijving. De gemeente tekent dan op uw persoonskaart aan, dat u niet langer ingezetene bent. U blijft overigens dus wel ingeschrevene bij die gemeente!. Voor een nieuw paspoort of rijbewijs moet u dus bij die gemeente zijn. U houdt (uiteraard) uw Nederlandse nationaliteit.

Om ingezetene te kunnen zijn in Nederland moet u een adres opgeven bij een gemeente.

Meer informatie zou ik opvragen bij de gemeente waar u wilt gaan verblijven. Deze kent wellicht eigen rules and regs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij kun je het beste even contact opnemen met de IND. Die gaat over de verblijfsvergunning en daarmee je GBA inschrijving. Ik weet dat als je gedurende een half jaar tenminste 4 maanden in Nederland bent, dat inschrijving dan verplicht is (loopt via de gemeente). Je vindt de IND via hun informatielijn: 0900 - 1234561. Je kunt natuurlijk ook even in Hoofddorp langs, als dat een optie is!