Heeft een diëtiste beroepsgeheim? Zo ja, wanneer hoeft ze zich daar niet aan te houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Een diëtist heeft zéker beroepsgeheim, dit is - naast het burgerlijk wetboek en het daaraan verbonden wetboek van strafrecht (schending van het beroepsgeheim is namelijk strafbaar) geregeld in de wet BIG, beroepen individuele gezondheidszorg. In artikel 88 van deze wet staat: "Een ieder is verplicht geheimhouding in acht te nemen ten opzichte van al datgene wat hem bij het uitoefenen van zijn beroep op het gebied van de individuele gezondheidszorg als geheim is toevertrouwd, of wat daarbij als geheim te zijner kennis is gekomen of wat daarbij te zijner kennis is gekomen en waarvan hij het vertrouwelijke karakter moest begrijpen."

Een diëtist mag dus geen informatie over een patiënt doorspelen aan derden. Onder "derden" vallen bijvoorbeeld niet de verwijzend arts en je huisarts, tenminste niet voor zover de informatie die gegeven wordt, noodzakelijk is voor de behandeling. Omdat je huisarts en eventueel een specialist die jou doorverwijst betrokken zijn bij jouw zorg, wordt jouw toestemming verondersteld voor het bespreken van informatie die te maken heeft met jouw zorg en specifieke aandoening.

Wanneer het beroepsgeheim geschonden mag worden, dat is altijd een moeilijke kwestie. Het gaat dan om situaties waarbij jij of anderen in gevaar zijn. Als jij bijvoorbeeld je diëtist vertelt dat je een flinke voorraad van een product waar je heel ernstig allergisch voor bent, aan het opsparen bent omdat je zelfmoord wilt plegen, en je vertelt daarbij dat je niet wilt dat iemand anders dit weet, dan mag en kan jouw diëtiste ingrijpen en bijvoorbeeld je huisarts waarschuwen zodat die tijdig psychische hulp kan regelen. Als iemand bewust dingen doet die hem schade toebrengen (denk aan een diabeet die geen insuline spuit) en een diëtist zou dit opmerken, kan ook dat een aanleiding zijn om ervoor te zorgen dat dit bekend wordt bij familie of andere hulpverleners. En als jij vertelt dat je je vriend wilt gaan vermoorden, dan mag een zorgverlener met deze informatie naar de politie gaan wanneer hij/zij redenen heeft om te denken dat er een serieuze dreiging is. In situaties waarin het gaat om de gezondheid (lichamelijk danwel psychisch) van de patiënt is het soms moeilijk om een precieze grens te trekken tussen wat nog de eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid van de patiënt is, en wanneer er ingegrepen moet worden en dus ook dat beroepsgeheim daarvoor moet wijken. Ook voor de zorgverlener zijn dat vaak moeilijke afwegingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Plus.
Ik heb mijn antwoord aangepast dankzij jouw antwoord.
ronron1212
11 jaar geleden
Logopedisten, diëtisten, orthoptisten, optometristen, MBB'ers (radiodiagnostisch laboranten,radiotherapeutisch laboranten, nucleair medewerkers), mondhygiënisten, oefentherapeuten Mensendieck en Cesar, ergotherapeuten, huidtherapeuten en podotherapeuten vallen onder artikel 34 van de wet BIG en zijn privaatrechtelijk geregistreerd door de Stichting KwaliteitsRegister Paramedische Beroepen.
Beroepen uit de Wet BIG
De Wet BIG verdeelt beroepen die onder deze wet vallen in twee groepen. Deze groepen staan bekend onder het artikelnummer uit de wet: artikel 3- en artikel 34-beroepen. Alleen artikel 3-beroepen staan geregistreerd in het BIG-register en vallen onder het tuchtrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan had mijn diëtiste in mijn geval dus geen reden zich niet aan dat beroepsgeheim te houden. Ik zit niet in een situatie waarin er meer actie moet worden ondernomen dan er nu wordt ondernomen. Ze moet zich niet in situaties mengen waar ze maar de helft vanaf weet. Het enige wat ze bereken heeft is dat ze het moeilijker heeft gemaakt voor mij.
Ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik kan niemand vertrouwen, zelfs als ze aan beroepsgeheim gebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik niet over oordelen Marit, zonder te weten wát er verteld is, aan wie, en in wat voor situatie. Ik hoop alleen wel dat je begrijpt dat wanneer één mens je vertrouwen beschaamd, dit nog niet wil zeggen dat je geen enkel mens kunt vertrouwen. Nooit iemand vertrouwen is een ontzettend eenzaam leven. Je hebt mensen om je heen nodig, en ook vertrouwen is daarin nodig. Geen sukkelige goedgelovigheid, maar wel het kwetsbaar durven zijn en jezelf durven zijn op momenten dat daar wellicht iets moois uit kan bloeien. Een mooie spreuk in dat kader vind ik altijd deze: "Geef jezelf bloot. Al zijn er tien die lachen, het gaat om die ene die je kleedt." Ik hoop dat jij snel iemand vindt die jou zal kleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp best dat als één iemand mijn vertrouwen beschaamd, dit niet wil zeggen dat ik niemand kan vertrouwen. Het is alleen niet één iemand, het zijn er meer. Zij is de zoveelste. Het is allemaal mijn eigen schuld, er moet wel iets zijn wat ik steeds verkeerd doe. Ik heb altijd al moeite gehad met vertrouwen en als er dan zoiets gebeurd, voelt dat als een bevestiging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp het, je had het juist nodig dat je iemand vertrouwen kon. Als je net na een aantal teleurstellingen achter elkaar besloten hebt om tóch weer iemand te vertrouwen, komt het extra hard aan als iemand dat vertrouwen beschaamt. Dat betekent trouwens niet dat jij iets verkeerd doet hoor. Niemand WIL dat mensen verkeerd met hen omgaan, dus in elk geval is het niet iets wat jij bewust (verkeerd) doet. Het kan zijn dat je in een groep van mensen zit waar je je beweegt, waarbij je geen aansluiting vindt en dus elkaar niet goed begrijpt. Het kan ook zijn dat je onbewust iets uitstraalt waardoor mensen signalen verkeerd oppikken. Ik ken bijvoorbeeld iemand met een psychische stoornis die een beetje bizar gedrag vertoont, waardoor mensen niet goed weten hoe ze op hem moeten reageren. Die man heeft eigenlijk heel veel bevestiging nodig en is heel bang dat mensen hem niet aardig vinden, maar juist door zijn stoornis stoot hij mensen af. Dat komt niet doordat hij iets verkeerd doet, maar dat komt door zijn stoornis. Nou ja, zo zijn er meer voorbeelden te bedenken. Als je keer op keer dezelfde problemen hebt met verschillende mensen, is het natuurlijk altijd goed om ook open en eerlijk naar jezelf te kijken. Maar het heeft geen zin om jezelf direct de schuld van alles te geven: misschien waren 8 van de 10 mensen die jou teleur hebben gesteld, wel gewoon grote eikels! Ik zeg niet dát dit zo is, maar het zou kunnen. Wees dus niet te snel met je conclusies, en zeker niet te snel met zelf-beschuldigingen. Heb je iemand met wie je over dit soort dingen kunt praten? Een vriend of vriendin, ouders (ik had de indruk dat je nog vrij jong bent, klopt dat) of iemand anders? Zoek mensen om je heen die je wél kunt vertrouwen, mensen die goed zijn voor jou, waar je je thuis voelt en waar je kunt opbloeien. Wie weet wat er tevoorschijn komt als jouw knop opengaat en je de bloemblaadjes kunt zien. En net zoals het vertrouwen van mensen gaat een bloem nooit in één keer open. Daar is tijd voor nodig, zon, water, en liefde. Je hoeft ook niet direct mensen weer gemakkelijk te vertrouwen als je eerder teleurgesteld bent: in de knop ben je immers veilig. Maar uiteindelijk hoop ik dat je weer kunt openbloeien, en dat je steeds meer van jezelf kunt laten zien aan de wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niemand met wie ik over dit soort dingen kan praten. Vrienden begrijpen er waarschijnlijk toch niets van. En mijn ouders zijn al helemaal geen optie. Ik ben 19 en ik woon nog thuis, maar ik heb niet zo'n goede band met mijn ouders.
Er is niemand en ik ben zo bang dat het me nooit gaat lukken iemand te vertrouwen die ik echt kan vertrouwen. :( Het zij zo. :( Bedankt voor je antwoord iig.

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet of een diëtiste beroepsgeheim heeft(denk het niet eigenlijk)maar toen bij mij de weegschaal 33 kilo aangaf heeft ze een arts gebeld en mijn familie ingeschakeld omdat ze het nodig vond dat ik meteen hulp zou krijgen omdat mijn (onder)gewicht levensbedreigend was geworden.
Ik had een dieet lijst waar ik me aan moest houden om aan te komen en toen bleef ik toch nog afvallen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik zie nu net bij het antwoord van Lies12 dat een diëtiste beroepsgeheim heeft maar dat als iemand zichzelf in gevaar brengt daar niet aan hoeft te houden.
Dat was bij mij het geval en ik had bovendien een lang gesprek met haar gehad waarbij het voor haar duidelijk was dat ik lichamelijk en geestelijk er erg slecht aan toe was.
Het is dus logisch dat er dan ingegrepen wordt, dat geld voor een arts ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overweging om een ander belang zwaarder te laten wegen dan het beroepsgeheim, is inderdaad hetzelfde voor elke zorgverlener die een beroepsgeheim heeft. Wat ik noem is dus ook de algemene regel, en niet specifiek voor diëtisten. Jouw situatie is eigenlijk een heel goed voorbeeld van deze afweging: het was op dat moment in jóuw belang, en gezien het gewicht wat je noemt ook echt een acute of dreigend acute situatie, om desnoods tegen jouw wens van dat moment in, ervoor te zorgen dat jij de juiste hulp kreeg. Op zo'n moment is het even de professionaliteit van de zorgverlener die wéét dat hier gehandeld moet worden en ook weet wat de gevolgen kunnen zijn als zij dit nalaat, die even voor moet gaan op de in dat geval irreële wens van de patiënt. Dus zelfs als jij heel nadrukkelijk had gezegd dat je absoluut niet wilde dat zij aan anderen zou vertellen dat het zo slecht met jou ging, dan nóg had zij daar tegenin kunnen (en mijns insziens ook móeten) gaan door bijvoorbeeld familie, huisarts of psychiater te waarschuwen. En ik hoop trouwens ook van harte dat jij op dit moment zo ver bent dat je toch op een bepaalde manier "blij" kunt zijn voor wat zij toen gedaan heeft. Ik geef je een plus, omdat jouw voorbeeld heel goed duidelijk maakt om wat voor soort situaties het kan gaan bij deze vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was eerst echt woedend op haar en toen er in het ziekenhuis later werd gezegd dat ik aan de sondevoeding moest helemaal.
Ik was echt trots dat ik zo weinig woog(dat doet anorexia dus geestelijk met je,dat besef ik nu zelf wel)maar toen de arts in het ziekenhuis me vertelde dat mijn hart er zomaar mee kon stoppen omdat ik er zo slecht aan toe was begon ik me voor het eerst te realiseren dat ik eigenlijk gewoon ziek ben.
Dus ja,ik best 'blij' dat het zo gegaan is.
Ik weet nu dat als niemand had ingegrepen ik er waarschijnlijk niet meer was geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dat moment ben je woedend, dat begrijp ik wel. Er wordt je iets afgenomen, en je moet vervolgens de controle uit handen geven. En dát is waarschijnlijk het meest bedreigend voor een anorexia-patiënt. En in jouw beleving was je waarschijnlijk net "lekker bezig", en was je op weg om iets te bereiken. Dus dat je op dát moment alleen maar kwaad en enorm gefrustreerd en doodsbang bent, vind ik heel begrijpelijk. Maar alleen al het feit dat je nu toch kunt zeggen dat je "blij" bent dat je diëtiste destijds heeft ingegrepen, zegt al iets over hoeveel verder je op dit moment bent, en hoeveel reëler je denkt. Ik weet niet hoe lang de geschiedenis die je beschrijft in je antwoord nu geleden is, maar in elk geval heb je al een wereld gewonnen ten opzichte van toen als je nu kunt zeggen dat je ergens wel "blij" was met deze actie. Al zal het waarschijnlijk nog lang dubbel blijven aanvoelen, en misschien zelfs wel altijd. Heb je op dit moment nog begeleiding of zorg in verband met je eetprobleem?
Een diëtist heeft beroepsgeheim en zal de gegevens van cliënten ten alle tijden vertrouwelijk behandelen.
ronron1212