is nederland een democratie(constituele democratische monarchie )?

het lijkt misschien een domme vraag maar het betekent letterlijk "volk aan de macht"
1 keer in de 4 jaar stemmen op een partij en daarna niks meer te zeggen hebben is volgens mij geen macht aan het volk.
worden we niet gewoon voor de gek gehouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gaat om definities hier.
"De oudst bekende democratie was die van Clisthenes in Athene in de Griekse oudheid, hoewel die nog niet sterk leek op wat wij ons tegenwoordig bij het woord democratie voorstellen. Zo mochten vrouwen, slaven, metoiken (vreemdelingen, "medebewoners") en armen in Athene niet meebeslissen."

"Om van een democratisch proces te kunnen spreken dienen volgende drie fundamentele elementen aanwezig te zijn:

* 1. Initiatiefrecht. Elke deelnemer moet vrij zijn om een initiatief te kunnen nemen en een wetsvoorstel of wetswijziging in te dienen.
* 2. Recht op spreken. Elke deelnemer moet in gelijke mate de kans hebben de andere deelnemers te informeren en met hen van gedachte te wisselen over het voorstel dat ter tafel ligt.
* 3. Stemrecht. Elke deelnemer moet de gelegenheid hebben een stem over het voorstel te kunnen uitbrengen. Een overeengekomen meerderheid van de stemmen bepaalt of het voorstel al dan niet aangenomen wordt."

Er zijn verschillende vormen van democratie, en ieder land bedenkt z'n eigen regels daarbinnen - zo stemmen wij eens in de 4 jaar, de meeste mensen stemmen op een partij die hen het meeste aanspreekt.
Omdat wij altijd een coalitieregering hebben, kan het daarna goed zijn dat net die standpunten die jou overhaalden op partij X te stemmen, verwateren in het regeerakkoord dat jouw partij sluit met de andere partij(en) in de regering. Ook dat is in zekere zin democratie: niemand krijgt alles.

Wil je meer invloed, dan zijn er diverse mogelijkheden: richt een eigen partij op, word lid van een partij en doe actief mee, we kennen het burgerinitiatief ( zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerinitiatief ) en de mogelijkheid tot een referendum.
Dus voel je je genegeerd: kom in actie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klopt, wij hebben geen democratie, maar een partitocratie, net als alle landen in Europa behalve Zwitserland.

Toegevoegd na 48 minuten:
Het elementaire verschil tussen een particratie en een democratie is de kwestie of het volk soeverein is. Een exacte scheidingslijn lijkt er in eerste instantie niet, want in een democratie zijn er ook partijen en een parlement.

Toch worden staten als democratieën beschouwd indien het volk formeel het laatste woord kan hebben over concrete wetsvoorstellen, dus concrete politieke macht heeft.

In een particratie kan de bevolking enkel om de paar jaar het aandeel van de verschillende partijen in het parlement wijzigen, dus enkel 'achteraf' bijsturen.