Hoe help ik een vriendin die huiselijke problemen heeft?

Ze heeft vermoedelijk ook anorexia, en heeft thuis ook dat ze psychisch en lichamelijk mishandeld wordt.
Ikzelf ben 16 en een jongen, wat kan ik voor haar doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bel het steunpunt huiselijk geweld 0900 1262626
Het Steunpunt is er voor iedereen die op wat voor manier dan ook met huiselijk geweld te maken heeft. Het is bedoeld voor zowel slachtoffers als plegers van geweld, getuigen, betrokkenen en professionals. Jong en oud, mannen en vrouwen. Mensen uit grote en kleine families en uit verschillende culturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een goede, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan, dit is belangrijker dan de anorexia, omdat de anorexia hier waarschijnlijk een gevolg van is, ze moet echt geholpen worden, bel dus ook zonder haar toestemming, dan ben je een echte vriend...
Ten eerste kan je een melding doen bij de GGD dat ze waarschijnlijk mishandeld wordt.
En laat je vriendin weten dat je er altijd voor haar zal zijn en dat ze met je kan praten.
Je zou ook nog een melding kunnen doen bij een vertrouwenspersoon op school of bij haar huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan dat als 16 jarige?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. En gaan ze toch moeilijk doen kan je altijd je ouders er bij halen, zij hebben vast ook het beste voor met een hele goede vriendin van jou!
Maar waarschijnlijk is dat niet nodig :-)
Als eerste praat je hier met haar over. Roep haar apart en zeg dat je wil dat ze hulp zoekt wanneer dat nodig is en bied haar daarbij verschillende opties aan. Zeg haar dat je haar graag wilt helpen en eventueel stappen samen met haar (en misschien je ouders) te ondernemen.

Zo kan ze voor thuis:
-aangifte doen bij de politie
-de kindertelefoon bellen
-de kinderbescherming raadplegen
-naar het GGZ gaan

En voor haar vermoedelijke anorexia:
-de huisarts bezoeken
-een gesprek met een psycholoog aanvragen
-een voedingsdeskundige benaderen
-naar het GGZ gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het GGD idd, bedankt voor de verbetering :)