Waarom lijken sommige jongens of mannen zo onafhankelijk in vergelijking met vrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (7)

schijn bedriegt. Heel veel mannen zijn heel erg afhankelijk van hun vrouw.
13 jaar geleden
Dat lijkt zo omdat meisjes en vrouwen ook al willen ze dat niet,.. vaak afhankelijker zijn van mannen. Dit heeft te maken met o.a. lichaamsbouw.
Nu zullen er heel veel vrouwen zeggen....!!?? maar wees eerlijk er zijn toch echt beroepen waar vrouwen het niet redden (uitzonderingen daargelaten)
Ik bedoel dit niet discriminerend of of vrouwonvriendelijk want andersom is het ook zo er zijn beroepen waar vrouwen weer beter in zijn.
Afhankelijker in relaties is weer meer gebaseerd emoties en die hebben de mannen sinds de evolutie steeds moeten onderdrukken en vrouwen niet dus mannen zijn wel degelijk afhankelijk van hun vrouw.
Verwar afhankelijk niet avontuurlijk/vrij/niet gebonden etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
E.e.a. is al vastgelegt in het klassieke rollenpatroon.
Ze lijken niet vaak zelfverzekerder maar zijn het vaak ook. De man heeft als taak de vrouw te beschermen tegen mogelijke gevaren. Ook gevaren die bij een te geringe zelfverzekerdheid zullen leiden tot verergering van het gevaar. In westerse landen is dit verschil groter dan op sommige plaatsen waar ik geweest ben. Daar zijn ook de vrouwen (noodgedwongen)standvastiger en zekerder dan hier. Hier kan de vrouw zich dat ook makkelijker veroorloven en zich alles laten aanleunen.
Echter de vrouwen die hier zeker zijn hebben dan weer een grotere mate van zekerheid als die vrouwen die uit nood zelfverzekerd moeten zijn. Denk aan topfunctionarissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is iets wat door cultuur bepaald wordt. In onze (oorspronkelijke) cultuur was de man de persoon die zorgde voor brood op de plank. De vrouw werd dus afhankelijk van de man voor haar eten. Mijn oma trouwde, na de dood van haar 1ste man, met iemand die redelijk welgesteld was maar ook een vervelende man. De reden van dit huwelijk was dat zij en mijn moeder te eten zouden hebben. Toen was dat redelijk normaal.

Nu de patronen verandert zijn verandert de cultuur zich ook maar voor dat deze zich helemaal heeft aangepast duurt wel een paar generaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Sommige', je zegt het precies goed. Zeker in de puberteit zijn jongens over het algemeen nog veel afhankelijker dan meiden. Ze lijken onafhankelijker omdat het veel meer geaccepteerd is als ze een 'schijt aan alles'-houding aannemen dan wanneer meisjes dat doen.

Bij meisjes wordt er nog steeds veel meer van ze verwacht dat ze zich aanpassen aan en inleven in hun omgeving. En daardoor afhankelijker lijken, terwijl ze dat helemaal niet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psies wat je zegt;

Ze LIJKEN onafhankelijker.
Wij vrouwen ZIJN onafhankelijker!
Wij kunnen werken, opvoeden en thuis alles regelen. Mannen kunnen slechts werken. hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zal inderdaad wel iets historisch/cultureels aan de oorzaak liggen. ik merk dat mannen het als een punt van eer bekijken om niet afhankelijk te zijn, tenminste : het mag niet opvallen. dat maakt ze echter soms (excuseer me voor het woord) veel zwakker dan dat ze daarmee niet bezig zouden zijn. Ik verklaar me nader : ik ken heel wat vrouwen die hun man perfect weten te manipuleren door hem constant in zijn ego te bevestigen. Hoe ze dat doen? ze laten hem denken dat hij "de baas" is, voeren geen open communicatie, geven de indruk dat ze alles volgens zijn zin doen etc...
Die kerel denkt dan dat hij de baas is en alles onder controle heeft en ondertussen trekt mevrouw aan de touwtjes. een vrouw heeft immers geleerd om het gebrek aan haar fysieke kracht en haar nederige positie via een omweg haar zin te krijgen.
Zelfs bij jongens in de kleuterleeftijd zie ik het gebeuren : het tegen elkaar op-pochen over "hoe stoer" ze zijn; wat ze allemaal durven, vooral niet laten merken dat er iets hen gekwetst heeft....
ik spreek hier geen waardeoordeel uit. ik zie op jongensscholen veel minder pesterijen en veel meer samenhorigheid dan op meisjesscholen. de regels bij jongen lijken me simpeler en duidelijker. een man ziet de dingen ook minder complex en in zekere zin puurder.
ik hoop van harte dat de verandering van het rollenpatroon maakt dat jongens voortaan die puurheid durven uitleven en ook hun gevoelige, kwetsbare kant mogen tonen ten opzichte van elkaar. Ik hoop op een generatie die minder bezig is met status en ego, een generatie die de vrouw als volledig evenwaardig en even begaafd kan bekijken zonder het gevoel het hebben zichzelf naar beneden te halen.
Ik hoop ook op een generatie vrouwen die open communiceert met hun mannen en voor zichzelf durft op te komen.
want diep van binnen zijn we altijd een beetje afhankelijk van degenen waarvan we houden, en dat is niet slecht zolang je jezelf er niet mee kwijtspeelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ er zit veel waarheid in je antwoord