Is dit een zilvervisje of papiervisje?

Ik kom regelmatig deze beestjes tegen in diverse ruimtes in huis. De slaapkamer, keuken, woonkamer, badkamer hai noem maar op. Maar ik kan niet goed zien of het nou zilver of papiervisjes zijn. Iemand enig idee ?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Insecten
5.9K
Bordensteker
3 jaar geleden
Ik denk meer aan een papiervisje, vanwege de drie staartdraden. Zie https://www.startpagina.nl/v/dieren/insecten/vraag/660007/papier-zilvervisje/
dani22
3 jaar geleden
@Bordensteker Oh nu ga ik weer twijfelen zeker vanwege de kleur.

Antwoorden (2)

Dat is een zilvervisje. Die zijn voornamelijk actief in huizen met een vochtprobleem. Ze eten schimmel.

Papiervisjes houden helemaal niet van vochtige omgevingen, maar juist van plekken waar het droog is. Die soort eet papier, lijm en zetmeel.
Amadea
3 jaar geleden
dani22
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!
In mijn ervaring zijn de papiervisjes over het algemeen wat bruiner (tussen het papier op zolder) en de zilvervisjes op de badkamer echt van zilver. Op internet wordt aangegeven, dat het verschil bijzonder moeilijk is te zien:
"De verschillen met het zilvervisje zijn klein en alleen met zekerheid onder de microscoop zichtbaar te maken aan de hand van het beharingspatroon"
Zie link.
In de praktijk zie je zowel tussen het papier als op vochtige plaatsen regelmatig verschil in zowel zilvervisjes als papiervisjes. Ze zijn dus zelfs onderling bijna nooit het zelfde.
Op grond van jouw foto kan je dus NIET met zekerheid zeggen of het een zilvervisje is of een papiervisje.
Toegevoegd op 01 juni 2020 10:18: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dani22
3 jaar geleden
Helaas heb ik geen microscoop in huis om deze akelige dieren beter te bekijken :). Vervelend dat ze zo op elkaar lijken want is alleen maar lastiger nu denk ik om de juiste middelen te vinden en ze te bestrijden. Bedankt in ieder geval voor de reactie
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@dani22
Het bestrijden gaat voor beide soorten op dezelfde wijze. Er zijn visjesvallen, waraan ze blijven plakken en je kan ook spuiten met een spuitbus tegen kruipend ongedierte. Ook zijn er spuitbussen die aangeven dat ze speciaal zijn tegen visjes, maar die zijn vegelijkbaar met de andere die ik noemde.
dani22
3 jaar geleden
Hai Elder161, ik had juist begrepen dat eerst bepaald moest worden of het nou zilver of papiervisjes waren om zo de juiste bestrijdingsmiddelen te kopen. Want zou weinig uithalen als ik iets voor zilvervisjes gehaald had en het uiteindelijk papiervisjes blijken te zijn. Maar ik heb nu Roxasect en een aantal lokdoosjes gehaald. Ben benieuwd of dit helpen zal.